Microsoft New Commerce Experience

– Her er alt det vigtigste, du skal vide

New Commerce Experience er navnet på det nye program i Microsoft CSP. Programmet indeholder en række vigtige ændringer som påvirker priser, subscriptions, fakturering, opsigelse og meget andet.

Men der er også en række fordele for it-partnere. Derfor har vi samlet alt det vigtigste, så du kan få overblikket.

Formålet med Microsoft New Commerce Experience

Hele idéen med Microsofts New Commerce Experience er at skabe en forenklet købsoplevelse. Både for it-partnere og for deres kunder.

Vi ser 2 hovedpunkter, som er formålet med New Commerce Experience: 

1. Ensrettede licenser og betingelser

Microsoft ensretter købsoplevelsen, så der gælder de samme betingelser for alle Microsoft cloud-services, så bindingsperioder, priser og muligheder for at opsige kommer til at ligne hinanden.

2. Det hele samlet på én platform

Hele idéen med New Commerce Experience er at samle alle Microsofts cloud-produkter på en samlet indkøbsplatform.

Vi åbner op for overgangen til NCE i februar 2022. Du kan få det helt store overblik på denne oversigt inkl. alle de vigtigste datoer.

Hvilke CSP-subscriptions er omfattet? 

Ændringerne i New Commerce Experience inkluderer alle CSP-subscriptions, herunder:

  • Microsoft 365
  • Office 365
  • Dynamics 365
  • Power Platform
  • Windows 365

New Commerce Experience er i virkeligheden ikke noget nyt. Azure Plan rykkede allerede over på NCE i juli 2021, og nu flytter øvrige kommercielle licenser med.

Billing-perioder bliver strømlinet

Fremover vil CSP-subscriptions følge billing-perioden for Azure Plan, så de to bliver strømlinet.

Indtil nu har Azure og CSP-subscriptions haft forskudte billing-perioder, men i New Commerce Experience følger de hinanden. Det gør tingene noget nemmere. 

Vigtige datoer

Her kan du se de vigtigste deadlines og ændringer i New Commerce Experience. 

new commerce experience timeline

Nye regler for fakturering, opsigelse og binding

Det er kun muligt at opsige indenfor 72 timer efter køb af subscription. Efter 72 timer er det ikke længere muligt at fortryde eller annullere ordren, og du skal betale for resten af perioden. 

Bindingsperioden for alle typer CSP-subscriptions er standardiseret til 3 typer billing terms og commitment terms:

  • 1 måned
  • 12 måneder
  • 36 måneder

De nye månedlige subscriptions koster mere end årlige aftaler, fordi de gør det muligt for partnere at annullere kunders subscriptions med kort varsel.

Der er dermed skabt større incitament for at dine kunder indgår længerevarende aftaler med dig. Derfor er de mest fordelagtige priser på 12 og 36 måneders subscriptions. 

Priserne kommer vi lige straks til.

Betaling på forhånd. Eller måned-til-måned.

Med Microsofts New Commerce Experience kan du vælge at betale på forhånd eller fakturering måned-til-måned.

Dette gælder uanset hvilken bindingsperiode, du vælger (1, 12 eller 36 mdr.).

Derudover vil vi gerne understrege: 

  • Du kan fortryde indenfor 72 timer efter købet – herefter gælder bindingsperioden
  • Du kan ikke opsige din aftale under bindingsperioden, uanset hvad du vælger

Ovenstående er selvfølgelig ekstra vigtigt at holde sig for øje ved 12- eller 36-måneders aftaler.

Du kan opgradere, men ikke nedgradere

En anden væsentlig ændring fra Microsoft er, at du ikke længere kan nedgradere eller suspendere CSP-subscriptions og seats indenfor bindingsperioden.

Du har fortsat mulighed for at opgradere CSP-subscriptions, fx fra Microsoft E3 til E5.

Men husk at du ikke kan fortryde købet eller nedgradere, indenfor aftalens periode (1, 12 eller 36 mdr.).

Prisen stiger på disse licenser 

Det er vigtigt at understrege, at prisen kun stiger på følgende 6 SKU'er indenfor Modern Work: 

  • M365 Business Basic: fra $5 til $6
  • M365 Business Premium: fra $20 til $22
  • Office 365 E1: fra $8 til $10
  • Office 365 E3: fra $20 til $23
  • Office 365 E5: fra $35 til $38
  • Microsoft 365 E3: fra $32 til $36

Vi opdaterer med nye priser i DKK, når de bliver tilgængelige 1. februar. De nye priser træder i kraft fra marts 2022.   

Længere binding belønnes

Priserne bliver mere fordelagtige på 12- og 36-måneders subscriptions sammenlignet med månedlige subscriptions.

Priserne er 20 pct. højere på månedlige CSP-subscriptions sammenlignet med 12- eller 36 måneders subscriptions.

Microsofts prismodel kommer derfor til at ligne den, som mange andre cloud-services allerede benytter sig af, hvor det er fordelagtigt at binde sig i længere tid.

Fordele og opsummering

Microsofts New Commerce Experience indeholder en række ændringer, som vi skal forholde os til. Samtidig følger der en lang række nye fordele med i det nye program:

  • Nye muligheder for opsalg til nye og eksisterende kunder
  • Fleksibiliteten i at vælge månedsaftaler, så kunden har kort opsigelse og høj fleksibilitet, eller en årsaftale til fordelspris
  • Bedre mulighed for at styre CSP-subscriptions – fx planlægge ændringer og forny SKU’er
  • Mulighed for at højne loyaliteten med dine kunder
  • Nemmere administration

Vi forventer

Selvom de korte månedsaftaler i New Commerce Experience giver høj fleksibilitet forventer vi at se flere 1- eller 3-års-aftaler for at sikre de bedste priser.

De længere aftaler låser prisen til den mest fordelagtige pris, uanset om der kommer flere ændringer. Det giver større budgetsikkerhed for både it-partnere og kunder.

Vi ser også muligheder i at blande korte og længere CSP-subscriptions. Fx at oprette 2/3 som årslicenser for at spare penge, og den sidste 1/3 som månedslicenser, så kunden kan minimere risici, hvis der er nedgang i antal medarbejdere.

 

Denne artikel indeholder de oplysninger, vi kender på nuværende tidspunkt. Derfor er indholdet med forbehold for ændringer, og vi opdaterer løbende artiklen, når vi får nye oplysninger fra Microsoft.

FAQ

Hvad bliver de nye danske priser?

Microsoft har ikke offentliggjort de nye priser i Danmark. Så vi ved kun, hvad priserne bliver i USA. Vi opdaterer siden, så snart vi kender de danske priser.

 

Hvad er bindingsperioden, hvis man opjusterer licenser?

Du kan altid opjustere, men du kan ikke nedjustere før bindingsperioden udløber. Bindingsperioden er bestemt ud fra, hvornår du køber basislicensen, og er ikke påvirket, når du opgraderer fra fx E3 til E5 eller tilføjer flere brugerlicenser.

 

Kan man blande års- og månedslicenser?

Ja, Microsoft anbefaler at partnere sammensætter fx 100 årslicenser og 20 månedslicenser til kunderne. Dette giver en besparelse på de faste brugere, men giver også fleksibilitet i forhold til at kunne skrue op og ned månedligt efter behov og sæsonudsving.

 

Hvad sker der, hvis en kunde skifter forhandler midt i en bindingsperiode?

I dag er det muligt at skifte forhandler med det samme. Med NCE kan licenser først købes ved den nye forhandler efter bindingsperioden hos nuværende forhandler udløber.

 

Hvem skal betale, hvis en kunde fx binder sig for et år, men går konkurs efter 6 måneder?

Hvis en kunde (virksomhed) ikke kan betale, skal regningen dækkes af forhandleren.

Spørgsmål?

Ring bare på 53 50 20 20 og spørg efter vores Microsoft-specialister, Nis Christiansen eller Alexander Panduro.

Hvis du er i tvivl om et specifikt scenarie, eller noget andet vi ikke dækker i denne artikel, er du meget velkommen til at række ud til os. Vi sidder klar til at hjælpe.